dimarts, 21 d’abril del 2009

Ame (II)

Anys després, sorprès de nou per una tamborinada, torno a ensopegar amb E, a qui no havia tornat a veure des del dia de la profecia. Felicitats pel Nobel, dErsu_, em regracia, tustant-me l'espatlla, alhora que ens afanyem a refugiar-nos en un bar. Un cop dins no ens costa gens reconèixer el local, encara menys quan d'un racó s'alcen tres dones, cabells escalats, rímel a les pestanyes, bijuteria barata i alè de gintònic, per saludar-nos amb gest groller. Salud dErsu_, Nobel de literatura, exclama la primera. Salud dErsu_, impostor impenitent, la segona. Salud dErsu_, recordat per ningú, la tercera. I encara es tornen a alçar, a tomballons, per saludar a E. Salud E, diu la primera, salud E, la segona, salut E, la tercera, abans de caure, totes tres, en el son alliberador dels embriacs.
E i jo ens mirem, no pas sorpresos, però si sobtats, i encara que som persones llegides i sensates, la nova profecia no deixa d'inquietar-nos, sobretot a mi. Per sort la pluja escampa aviat i sortim al carrer, on un periodista ens espera. Senyor dErsu_, crida en veure'm, és cert que vostè no ha escrit res del que s'ha publicat sota el seu nom? em pregunta, alhora que uns potents focus m'enlluernen. , miro de respondre, embarbussant-me, és la pràctica habitual... tots aquests premis poc tenen a veure amb la literatura... però resto silenciat pel munt de preguntes que se m'adrecen, doncs ara no és un, sinó molts, els periodistes que m'assetgen i em titllen d'impostor i farsant.
A l'arribar a casa la notícia ja s'ha escampat i l'escàndol és monumental. La meva companya, amb els ulls vermells pel plor, em rep a la porta i em demana que faci la maleta, que ella no pot viure amb algú com jo, i que a més seria un mal exemple per la nena. M'apresso, doncs, a arreplegar quatre coses i marxo, encara sense saber que a partir d'aleshores tothom em girarà l'esquena i se'm tancaran totes les portes. Encara gràcies que, després de passar uns dies al carrer, puc llogar una cofurna fent-me passar per leprós, per així amagar la meva identitat rere les benes.